Rekruttering: Din bedste medarbejder sidder derhjemme

Rekruttering og hjemmearbejde: Din bedste medarbejder sidder derhjemme
Næste gang du screener et CV, tør du så se bort fra ansøgerens bopælsadresse?

Det behøver ikke at være et turnoff med mere end 1 times kørsel til arbejde – faktisk behøver din nye medarbejder slet ikke at møde ind på kontoret for kunne klare arbejdsopgaverne. I hvert fald ikke hver dag. Spørgsmålet er, om du som leder har fokus på at bedømme slutresultatet i stedet for arbejdsmetoden. Du bør nok tænke rekruttering på en ny måde.

Flere talenter i spil

Fra Ballisagers årlige rekrutteringsanalyse i 2018, ved vi, at mange arbejdsgivere vægter det negativt, hvis en ansøger har lang transporttid. Mit håb er, at corona er med til at vække os fra de gamle forestillinger om et arbejdsliv med mødetider, det åbne kontormiljø og smalltalk ved kaffeautomaten. Du søger den bedste kandidat til en stilling, så hvorfor lade geografi begrænse dig i at nå det, din virksomhed ønsker. Din bedste medarbejder kan sidde derhjemme og levere præcis de resultater, du reelt lønner ham/hende for. Du kan tiltrække langt flere talenter ved at parkere geografien i garagen og i stedet fokusere på resultaterne frem for tiden, der bruges på opgaverne.

 

Det er ikke et frynsegode at arbejde hjemmefra. Vend det i stedet til noget arbejdsgiveren får. Det er medarbejderen, der tilbyder at arbejde mere effektivt, altså er det et gode for virksomheden.

 

Arbejde uden forstyrrelser

Med mindre du rent faktisk vil overvåge, kontrollere og micromanage dine medarbejdere, så er der flere fordele end ulemper ved at rekruttere uden skelen til ansøgerens adresse, og uden krav om at møde ind på kontoret. Jeg arbejder til daglig med rekruttering og er årligt i kontakt med mange mennesker. Jeg oplever næsten altid, at kandidater spørger til fleksibilitet og muligheden for hjemmearbejde. Det gør de af gode grunde. Arbejdet kan foregå på hjemmekontoret i ro uden forstyrrelser, og myldretidens stress er ikke længere en hovedpine. Det fremmer familiens trivsel. Begge parter har fordel af den form for fleksibilitet i ansættelsesforholdet.

Ikke et frynsegode

Det er ikke et frynsegode at arbejde hjemmefra. Vend det i stedet til noget arbejdsgiveren får. Det er medarbejderen, der tilbyder at arbejde mere effektivt, altså er det et gode for virksomheden. Samtidig kan virksomheden spare dyre kvadratmeter, og du som leder og virksomhed kan tænke over, om det virkelig er nødvendigt med de store kontorer, de mange mødelokaler og måske endda drømmen om et nyt glasdomicil.

Nye muligheder, hvis du tør

Der tales om et før og et efter corona. Jeg ser det mest af alt som et spørgsmål om tillid, og en ”ny normal”. Virksomheden skal have tillid til, at medarbejderne kan få det til at fungere med arbejdstid, arbejdsopgaver og arbejdsværktøjer i hjemmet. Det kan de, og derfor kan du også rekruttere din næste dygtige medarbejder uden at frasortere kandidater på baggrund af hjemmeadresse. Det giver pludselig nye muligheder, når du rekrutterer – eksempelvis i din jobannoncering og branding omkring rummeligheden i din virksomhed. Fra et samfundsmæssigt perspektiv nedsætter det CO2 udslippet med mindre trafik på vejene, det medfører mindre stress da man ikke dagligt skal skynde sig fra A til B, og måske er det endda med til at redde udkantsdanmark – tør du?

Har du brug for sparring eller idéer til din næste rekruttering?

Vi er altid klar på en uforpligtende snak. Du kan også læse mere om, hvad Sylvest+ tilbyder med HR Service, eller læs her, hvordan vi hjælper med at rekruttere nye medarbejdere inden for Business Intelligence (BI).

Thomas Sylvest, HR Business Partner
+45 6057 6500 / thomas@sylvestplus.dk.